Do letného semestra akademického roka 2024/2025 vstupuje Katedra etiky a estetiky (KEtEs) s novým webom – klikajte, čítajte a nachádzajte, čo hľadáte!

 

Etika je niečo, čo by mal človek nosiť v sebe a so sebou na každom kroku, v každom rozhodnutí, v každom konaní. Štúdium ma posunulo hlavne osobnostne, ale samozrejme aj profesionálne, keďže sa venujem canisterapii, intervenciám s asistenciou zvierat. Pri svojej práci sa stretávam so zdravotne postihnutými klientami, s klientami zo sociálne znevýhodneného prostredia, so seniormi. Naši klienti sú často vystavovaní spoločenskému nálepkovaniu a my im dávame šancu objavovať, prípadne znovuobjavovať v sebe hodnoty ako sebaúcta, sebaprijatie, sebaláska, sebadôvera, sebaúčinnosť. Vďaka štúdiu som mala príležitosť siahnuť po literatúre, ktorá je veľmi obohacujúca a spoznala som prednášajúcich, ktorí etiku nielen prednášajú, ale svojím hodnotovým nastavením sa stali pre mňa vzorom a vierou, že dobro a slušnosť sú stále in. Som citlivejšia a vnímavejšia pozorovateľka spoločenského a politického diania a verím, že svet bude lepší, keď každý začne pracovať na sebe a vlastnej sebakultivácii.

 

– Anna Fúsková

 

Už od prvého dňa, ktorý som prežila na pôde Katedry všeobecnej a aplikovanej etiky FF UKF v Nitre, som pochopila, že pozitívne ohlasy zo strany absolventov štúdia boli na mieste. Vďaka skúseným pedagógom a odborníkom pre špecifické oblasti etickej výchovy, som mala každý deň možnosť získať poznatky, ktoré mi boli sprostredkované prostredníctvom kvalitného, inovatívneho a zážitkového vzdelávania. Štúdium etickej výchovy ma však neobohatilo iba teoretickými znalosťami. Vďaka prednáškam a seminárom som mala možnosť získať inšpiráciu na každý deň a formovať svoju osobnosť. Priala som si, aby jedného dňa, keď budem učiteľkou etickej výchovy, moji študenti pociťovali rovnaké dojmy z vyučovacích procesov.

– Sabína Lorinczová

 

Rozhodnutie stať sa učiteľkou a študovať  na Katedre všeobecnej a aplikovanej etiky bolo jedno z mojich najlepších rozhodnutí v živote. Mala som možnosť byť vedená a vzdelávaná autentickými pedagógmi, ktorých vysoká etická kultúra, húževnatosť, erudovanosť v odbore i pozitívny a ľudský prístup k študentom sa mi stali inšpiráciou a nasledovaniahodným príkladom v pracovnom živote.

 

– Tímea Olléová Hegedűsová

 

Štúdium učiteľstva etickej výchovy mi otvorilo dvere nielen k novým vedomostiam, ale najmä k osobnému rastu. V procese získavania vedomostí a zručností som objavila prostredie, ktoré mi prinieslo nielen poznatky, ale aj pocit naplnenia. Diskusie s učiteľmi a spolužiakmi počas prednášok a cvičení boli inšpiratívnymi momentami, ktoré mi poskytli priestor na hlbšie premýšľanie a reflektovanie.

 

– Daniela Vörösová

 

Etika je hlboko a výrazne prepojená nielen s bežným životom, ale takmer s každou profesiou na pracovnom trhu. Je to odbor minulosti, súčasnosti aj budúcnosti. Bola, je a ešte viac bude potrebná ako bola doposiaľ. S pohľadom na súčasnú spoločnosť si čím ďalej, tým viac dovolím tvrdiť, že vzdelanosť je základ. V dobe technológií, digitalizácie a umelej inteligencie sa ľudia odnaučili premýšľať, analyzovať, vyhodnocovať a kriticky myslieť. A na toto by sme nemali zabúdať bez ohľadu na to, ako nám technológie dokázali uľahčiť fungovanie v rôznych sférach života. Pretože to, aká je spoločnosť je zrkadlom toho, akí sú ľudia. Rozmanitosť daného odboru, profesionálny a zároveň veľmi ľudský prístup pedagogičiek a pedagógov, vedomostný aj osobnostný rast či inšpirujúce diskusie počas seminárov sú len časť z toho, čo som obľubovala počas štúdia a mal(a) by to zažiť každá/ý študent/ka vysokej školy. Okrem toho, že získate kvalitné vzdelanie, si rozšírite všeobecný prehľad, naučíte sa kriticky myslieť, interpretovať, analyzovať,  kultivovane diskutovať pri názorových rozdieloch a kontroverzných témach, absolvujete psychologický výcvik a mnoho ďalších benefitov. Samozrejme, ak študujete poctivo a radi.

 

– Soňa Šimorová

 

Štúdia estetiky sa rozhodne netreba báť, pretože prináša človeku bohatý sociálno-kultúrny kapitál a rozširuje naše vnímanie a chápanie sveta. Získate schopnosť vnímať život zo širšej perspektívy a naučíte sa hodnotne a kriticky myslieť, čo obohatí vaše každodenné rozhodovanie aj vzťahy. Častokrát nejde len o teoretickú vedu – pre mnohých sa tento študijný odbor stáva nástrojom sebareflexie a transformácie pohľadu na svet. V podstate môže ísť aj o hlboké sebapoznávanie a formovanie vlastnej identity. Estetika totiž otvára dvere k emocionálnemu prežívaniu a empatii a poskytuje nový spôsob, ako vnímať rôzne významy v našom každodennom živote.

– Natália Kundisová

 

ÚLUK mi dal veľmi veľa a ďakujem za čas, ktorý som tam strávil. Predovšetkým mi vrátil vieru v školstvo. V Nitre ma naučili myslieť a interpretovať umenie slobodne a to využívam dodnes. Bolo to náročné a zmysluplné štúdium, doteraz čerpám z mnohých znalostí, ktoré som tam nadobudol. Plesník, Žilka, Malíček, Zlatoš, Beličová, Malíčková, Fujak a ďalší – učili ma nielen pedagógovia, ale osobnosti. Prednášali, ale tiež s nami diskutovali a viedli nás k tomu, aby sme o kultúre, dejinách a človeku intenzívne premýšľali.

– Michal Hvorecký

 

Štúdium estetiky bola výborná voľba. Poskytlo mi nielen vynikajúci prehľad v oblasti umenia, filozofie a aktuálnych teórií, ale aj konkrétne postupy analýzy a interpretácie umeleckých diel a iných kultúrnych fenoménov. Na seminároch sme tieto postupy permanentne používali a overovali si ich platnosť. Myslím, že výučba založená na neustálom kontakte s konkrétnymi dielami a konkrétnymi javmi v kultúre a spoločnosti mi v praxi veľmi pomohla. Poznatky zo štúdia estetiky sa dajú využiť nielen vo výskume kultúry, ktorému sa v súčasnosti venujem, ale aj v kreatívnych profesiách, galerijnej činnosti či v oblasti médií. Teórie a výskumy Nitrianskej školy (vychádzajúce najmä zo sústavy estetických výrazových kvalít Františka Mika) patria k tomu najlepšiemu, čo v slovenskej estetike a literárnej vede vzniklo.

– Peter Žiak

 

Často hovorím, že som s umením prišiel do skutočného kontaktu až v ÚLUK, dovtedy som sa s ním stretával iba sprostredkovane. Individuálny prístup vyučujúcich u mňa zanechal stopy, nielen čo sa týka akejsi vkusovej kultivácie, ale aj bežného, politického a spoločenského názorového smerovania. Veľkú rolu v tom zohral nielen ľudský prístup celého pedagogického kolektívu, ale aj ich ochota pracovať nad rámec vyučovacích hodín. Jednou z vecí, ktoré mi v súvislosti so štúdiom estetiky na ÚLUK tiež utkveli v pamäti, bolo napríklad uvedomenie si, že neexistuje „hlúpa“ či zbytočná otázka. Jednosmerná „výučba“ študentov, najmä stredných škôl, prakticky „vyhubila“ odhodlanosť pýtať sa, klásť otázky či polemizovať – čo je pre filozofickú disciplínu, akou je estetika, úplný základ.

 

– Erik Vilím

 

Estetika, veda o kráse, môže znieť ako niečo, čo sa nedá v reálnom živote „schosnovať“. Opak je pravdou. Štúdium v Nitre nie je rozdumovaním nad filozofickými konceptmi. Je to komplexný balík porozumenia tvorbe a jej premenám v behu dejín v najširšom možnom zábere. Neľutujem ani jeden zo šiestich rokov, ktoré som strávil pri päťročnom štúdiu tohto odboru.

– Samuel Trnka