Charakter – možno by sa dalo hovoriť priamo o étose – štúdií, ktoré KEtEs garantuje a zabezpečuje, je spolutvorený aj týmito tromi dôležitými črtami:
interdisciplinarita (transdisciplinarita/multidisciplinarita)
Etika i estetika sú ako filozofické disciplíny fundamentálne syntetizujúce a nie partikularizujúce. Študentky a študenti si teda v rámci štúdia tak aplikovanej etiky (a učiteľskej etickej výchovy), ako aj estetiky (a učiteľskej estetickej výchovy) osvojujú nie izolované, ale kontextualizované poznatky a zručnosti. Kľúčovou, systematicky a prirodzene rozvíjanou, schopnosťou je s ohľadom na charakter etiky i estetiky v rámci štúdií garantovaných KEtEs schopnosť premýšľať v (širších) súvislostiach. V tomto zmysle sa štúdium aplikovanej etiky a etickej výchovy dotýka aj oblastí psychológie, sociológie, pedagogiky, práva či riadenia ľudských zdrojov a štúdium estetiky a estetickej výchovy nesprostredkúva teórie a dejiny iba jedného umeleckého druhu, ale všetkých druhov umenia a dokonca aj mimoumeleckých obsahov kultúry. Syntetizujúci, resp. interdisciplinárny či transdisciplinárny prístup sa spravidla výrazne prejavuje aj vo vedeckovýskumnej činnosti KEtEs.
otvorenosť
Otvorenosť sa ako dôležitý princíp v kontextoch štúdia etiky (a učiteľskej etickej výchovy) aj štúdia estetiky (a učiteľskej estetickej výchovy) manifestuje prinajmenšom na troch úrovniach: 1. KEtEs podporuje „open-minded“ prístup k svetu, na jednej strane pluralitu názorov a na druhej strane kritické myslenie (a ďalšie soft skills, akými sú argumentačné schopnosti či empatia), dôležitým nástrojom je pre nás pritom otvorený dialóg; 2. KEtEs garantuje štúdium, ktoré nie je uzavreté do seba, ale s ohľadom aj na syntetizujúci charakter etiky a estetiky ako disciplín sa celkom programovo sústreďuje aj na prieniky či presahy a práveže rozširovanie horizontov; 3. KEtEs štúdiom, ktoré garantuje, otvára svojim študentkám a študentov dvere k rozmanitým kariérnym príležitostiam.
aplikovateľnosť a aktuálnosť
Leitmotívom štúdia etiky (a učiteľskej etickej výchovy) aj štúdia estetiky (a učiteľskej estetickej výchovy) je aplikovateľnosť, teda efektivita a zmysluplná využiteľnosť poznatkov a zručností, ktoré si študentky a študenti osvojujú, v živote a životnej – tak osobnej, ako aj profesijnej – praxi. Aplikovaná etika má aplikovateľnosť priamo v názve, jedným z prívlastkov estetiky garantovanej (ÚLUK pri) KEtEs je prívlastok „pragmatická“ a pre učiteľské štúdium etickej i estetickej výchovy je aplikovateľnosť v kontexte prípravy vysoko kvalifikovaných učiteliek a učiteľov celkom prirodzene absolútne kľúčová. Vo väzbe na aplikovateľnosť je pritom dôležité, že KEtEs garantuje štúdium, ktoré rozvíja schopnosť reagovať na najaktuálnejšie e(ste)tické výzvy (napríklad genetické inžinierstvo a environmentálna kríza v spojitosti s etikou či kontroverzné či inak ťažko uchopiteľné témy a praktiky v súčasnom umení v spojitosti s estetikou).